Search
Close this search box.

پیکاپ ویزا؛ چگونه ویزای خود را دریافت کنید؟

فهرست مطالب

آخرین مطالب

مسافرت به خارج از کشور، چه برای گردشگری، تحصیل یا کار، همواره با چالش‌های متعددی همراه بوده است. یکی از این چالش‌ها، فرایند دریافت ویزای کشور مقصد است. خصوصاً برای برخی کشورها که در ایران سفارت ندارند، سال‌ها متقاضیان ویزا ملزم بودند که برای این منظور به سفارت کشور مقصد مراجعه کنند. زمانی که متقاضی ویزا، پاسخ مثبت درخواست خود را از طریق ایمیل دریافت می‌کند، به دلیل تعطیلی شعبه سفارت در ایران، ملزم است که بلیت پرواز رفت‌وبرگشت و رزرو هتل برای کشور واسط را تهیه کند. سپس با همراه‌داشتن پاسپورت و مدارک موردنیاز، به سفارت کشور مقصد مراجعه نماید تا در نهایت ویزا به پاسپورتش الصاق شود. این مسئله نه‌تنها وقت و هزینه زیادی را به متقاضیان تحمیل می‌کرد، بلکه گاهی مانعی جدی بر سر راه متقاضیان بود.

اما در سال‌های اخیر، خدمات پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت به کمک متقاضیان آمده است. این خدمات به آنها امکان می‌دهد که بدون نیاز به سفر به کشور مقصد، فرایند دریافت ویزا را به انجام برسانند و پاسپورت خود را در داخل ایران دریافت کند. اما دقیقاً خدمات پیکاپ ویزا چیست؟ ارسال پاسپورت به خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟ و چه شرکت‌هایی این خدمات را ارائه می‌دهند؟ چنانچه این سؤالات برای شما هم پیش‌آمده، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

Visa Pickup

خدمات پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت

به فرایند ارسال پاسپورت متقاضی به سفارت کشور مقصد و سپس دریافت آن همراه با ویزا به آدرس متقاضی در ایران، «پیکاپ ویزا» گفته می‌شود. در این روند، متقاضی پس از دریافت تأیید صدور ویزا از سفارت، اقدام به ارسال گذرنامه خود به آدرس سفارت می‌کند. سفارت پس از دریافت پاسپورت، ویزا را در آن درج و گذرنامه را به آدرس متقاضی در ایران بازمی‌گرداند. خدمات “پیکاپ ویزا” باعث می‌شود که متقاضی بتواند ویزا و پاسپورت خود را بدون نیاز به سفر به کشور مقصد، در داخل ایران دریافت کند. اما ارسال پاسپورت به خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟

به دلیل اهمیت و حساسیت پاسپورت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد هویتی، فرایند ارسال این مدرک به خارج از کشور نیز بادقت خاصی انجام می‌شود. پاسپورت، به‌عنوان یک مدرک سبک و کوچک، می‌تواند به‌راحتی در قالب یک محموله کمتر از 2 کیلوگرم به مقصد دلخواه ارسال شود و معمولاً از طریق سرویس‌های ارسال بسته و ارسال مدارک به خارج از کشور صورت می‌گیرد.

مزایای پیکاپ ویزا

مزایای پیکاپ ویزا

چه برای کسب‌وکار، تحصیل، گردشگری یا هر هدف دیگری، اخذ ویزای کشورهایی مثل کانادا، انگلیس و آمریکا الزامی‌ست. اما باید برای اخذ ویزا به کشور ثالث مراجعه کرد که در آستانه سفر به کشور مقصد، بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر خواهد بود. در این میان، خدمات پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت توسط شرکت‌های تخصصی، گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به طور حضوری به سفارتخانه مراجعه کنند. ارسال مدارک به این روش راهکاری کارآمد و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و پروسه را آسان‌تر و بی‌دردسرتر می‌کند. از مزایای خدمات پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت:

  • عدم امکان حضور فیزیکی متقاضی در سفارتخانه کشور مقصد
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه مراجعه حضوری به سفارتخانه
  • تسهیل فرایند دریافت پاسپورت با ویزای صادره
  • امکان پیگیری پست مدارک به خارج از کشور

پیکاپ ‌ویزای کانادا

پس از تأیید درخواست ویزای کانادا، مرحله بعدی پیکاپ ویزای شما است. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا پاسپورت شما برای مدتی به سفارت کانادا ارسال می‌شود تا ویزا در آن الصاق گردد. معمولاً پاسپورت‌های ایرانیان برای پیکاپ ویزا به دفاتر نمایندگی کانادا در ترکیه (آنکارا و استانبول) و یا امارات ارسال می‌شود که به دلیل وجود پروازهای مکرر بین ایران و این کشورها و هزینه‌های مناسب سفر به آنجاست. فرایند پیکاپ ویزا در سفارت کانادا به طور متوسط 7 تا 10 روز کاری طول می‌کشد.

پیکاپ ویزای آمریکا

به دلیل محدودیت‌های موجود در ایران، بیشترین تقاضاها برای ویزای آمریکا از سوی ایرانیان به سفارت‌های ترکیه، امارات متحده عربی و ارمنستان ارسال می‌شود. سفارت آمریکا در این کشورها، به‌ویژه سفارت فعال در آنکارای ترکیه، شاهد بیشترین تعداد پیکاپ ویزا توسط ایرانی‌ها هستند. لازم به ذکر است سفارت کشور آمریکا تنها سفارتی است که برای پیکاپ ویزا، توسط شخصی غیر از صاحب پاسپورت، وکالت‌نامه رسمی در خواست می‌کند. پیکاپ ویزای آمریکا در این کشورها به‌صورت هفتگی انجام می‌شود و به طور معمول ۱۰ تا 14 روز کاری زمان می‌برد تا به درخواست شما پاسخ داده شود، اگرچه گاهی این پروسه زمان بیشتری خواهد برد.

پیکاپ ویزای انگلیس

پیکاپ ویزای انگلیس

به دلیل ازدحام جمعیت در سفارت و مراکز VFS انگلیس در ایران، بسیاری از متقاضیان ویزای انگلیس مجبور می‌شوند برای مراحل انگشت‌نگاری و مصاحبه به کشورهای همسایه سفر کنند. در این شرایط، پس از تأیید درخواست ویزا، متقاضی باید به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات سفر کند و در آنجا نسبت به انجام مراحل نهایی اخذ ویزا شامل عکس‌برداری بیومتریک و مصاحبه اقدام نماید. پس از این مراحل، ویزای متقاضی در همان کشور به پاسپورت الصاق خواهد شد. زمان کلی پیکاپ ویزای انگلستان حدود 10 تا 14 روز کاری است.

هزینه پیکاپ ویزا

همان‌طور که گفته شد، هنگام درخواست و اخذ ویزا، یکی از مواردی که می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها  تأثیرگذار باشد، پیکاپ ویزا است. اما خود پیکاپ ویزا هزینه‌ای دارد که این هزینه متغیر بوده و شامل دو بخش است:

هزینه سفارتخانه: این بخش مربوط به هزینه‌ای است که باید مستقیماً به سفارتخانه یا کنسولگری پرداخت شود. این هزینه بسته به نوع ویزا و کشور مقصد متفاوت است.

هزینه خدمات: این بخش مربوط به هزینه خدمات و ارسال مدارک است که شرکت‌های پستی یا آژانس‌های ویزا برای ارسال مدارک به خارج از کشور و پیکاپ ویزا دریافت می‌کنند. این هزینه نیز بسته به شرکت ارائه‌دهنده خدمات و سطح خدمات درخواستی، متفاوت خواهد بود.

مدارک لازم برای پیکاپ ویزا

Required documents for visa pickup

اگر شما موفق به اخذ ویزای ورود به کشور موردنظر خود شده‌اید، مرحله بعدی پیکاپ یا دریافت فیزیکی ویزای صادر شده است. این مرحله بسیار مهم است و باید مدارک موردنیاز را به‌دقت آماده  و ارسال کنید تا بتوانید ویزای خود را در زمان مقرر دریافت کنید. بسته به کشور مقصد و سفارتخانه در هر کشور ثالثی، ممکن است مدارک موردنیاز کمی متفاوت باشند. اما برای پیکاپ ویزا، معمولاً مدارک زیر موردنیاز است:

پاسپورت

  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار باقی‌مانده.
  • صفحات خالی برای ویزا.

مدرک اخذ ویزا

  • برگه اعلام نتیجه ویزا (visa approval letter) یا گذرنامه الکترونیکی با نشان ویزا (e-visa).

عکس پرسنلی

  • یک یا چند قطعه عکس پرسنلی جدید مطابق با الزامات صدور ویزا.

رسید پرداخت هزینه ویزا

  • رسید پرداخت هزینه صدور ویزا از طریق درگاه پرداخت آنلاین.

سایر مدارک

  • در برخی موارد، ارائه مدارکی مانند اسناد مربوط به اقامت، تحصیل یا اشتغال و… نیز ممکن است لازم باشد.

ارسال پاسپورت به خارج از کشور

ارسال پاسپورت به خارج از کشور

در بسیاری موارد، خدمات پیکاپ ویزا توسط شرکت ارسال‌کننده پاسپورت به‌صورت کامل انجام می‌شود. اما درصورتی‌که فردی را در کشور موردنظر داشته باشید که بتواند این مراحل را برای شما پیگیری کند، می‌توانید پاسپورت خود را به‌صورت مستقیم از طریق یک سرویس پست بین‌الملل و پیک به سفارتخانه ارسال کرده تا پروسه اخذ ویزا سریع‌تر انجام شود. اما چگونه می‌توان به روشی مطمئن پاسپورت را برای پیکاپ ویزا ارسال کرد؟

در این مواقع، یک شرکت مطمئن و قابل‌اعتماد می‌تواند نقش مهمی در ارسال ایمن پاسپورت به مقصد ایفا کند. شرکت پست بین‌الملل سپکس به‌عنوان یک ارائه‌دهنده انواع خدمات ارسال مرسولات، روش‌های مطمئن و کارآمدی برای ارسال مدارک به خارج از کشور دارد. به‌این‌ترتیب که در ابتدا، متقاضی پاسپورت خود را به شرکت سپکس در ایران تحویل می‌دهد. پاسپورت در یک بسته‌بندی ویژه و ایمن قرار می‌گیرد تا از سالم ماندن آن اطمینان حاصل شود و از طریق حمل بار هوایی به کشور مقصد ارسال می‌شود. با این روش پاسپورت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده خواهد رسید. از ویژگی‌های مهم ارسال پاسپورت به خارج از کشور از طریق سپکس، امکان پیگیری آنلاین وضعیت مدارک ارسالی و پشتیبانی تیم سپکس تا تحویل به‌موقع در مقصد است.

سؤالات متداول

مدت‌زمان پیکاپ ویزا چقدر است؟

پس از اقدام برای پیکاپ ویزا، طی 2 تا 4 هفته کاری پاسپورت به دست متقاضی می‌رسد. برای کشورهایی مانند کانادا، انگلیس و آمریکا، فرد متقاضی تنها 30 روز فرصت دارد تا برای پیکاپ ویزا اقدام کند. در غیر این صورت، درخواست ویزا رد خواهد شد.

آیا حضور فرد در زمان پیکاپ ویزا الزامی است؟

حضور متقاضی برای ثبت اطلاعات بیومتریک در زمان درخواست ویزا الزامی است. اما حضور شخص متقاضی برای تحویل پاسپورت جهت الصاق ویزا الزامی نیست. هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند این کار را به‌جای متقاضی انجام دهد.

مدت‌زمان ارسال پاسپورت به خارج از کشور چقدر است؟

می‌توان گفت بازه زمانی 3 تا 15 روز کاری ارسال مدارک به خارج از کشور از طریق پست اکسپرس هوایی زمان‌بر خواهد بود. این زمان به مبدأ و مقصد ارسال بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *