Search
Close this search box.

آنچه باید از انواع شرکت‌های حمل‌ونقل بدانید

فهرست مطالب

آخرین مطالب

حمل‌ونقل کالا برای کسب درآمد و پیشرفت شرایط اقتصادی در سراسر جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است و دراین‌بین انواع شرکت‌های حمل‌ونقل با ارائه خدمات حرفه‌ای، نقش کلیدی در موفقیت فرایندهای صادرات، واردات و تجارت ایفا می‌کنند. شناسایی و انتخاب بهترین شرکت حمل‌ونقل، کلید موفقیت در این زمینه است.

فراتر از حمل‌ونقل بار تجاری، امروزه بسیاری از این شرکت‌ها خدمات جامعی هم در زمینه ارسال بارهای شخصی نیز ارائه می‌دهند. از حمل‌ونقل اثاثیه و وسایل شخصی گرفته تا ارسال محموله‌های کوچک و فوری، این شرکت‌ها با ارائه راهکارهای سریع و امن، به نیازهای متنوع مشتریان پاسخ می‌دهند.

اگرچه قوانین و خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل در کشورهای مختلف، باتوجه‌به عرف و قوانین آن محدوده تنظیم و ایجاد می‌شوند، اما کلیت قوانین و سرویس‌ها فرق چندانی با هم ندارند و تفاوت‌ها بیشتر در جزئیات و رویه‌های اجرایی است.

در ایران نیز با توسعه تجارت جهانی و نیاز به انتقال سریع بار و کالاهای تجاری، انواع شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی ظهور کرده‌اند که هر یک خدمات خاص خود را ارائه می‌دهند. از ارسال بار اکسپرس گرفته تا حمل‌ونقل زمینی، هوایی و دریایی، خدمات متنوعی است که می‌توان از این شرکت‌ها دریافت کرد. 

برای انعقاد قراردادهای معتبر و کم‌دردسر با این شرکت‌ها، آشنایی با شرایط و قوانین داخلی آن‌ها ضروری است تا بتوان از دانش، تجربه و تخصص آن‌ها استفاده کرد.

اما در مورد انواع شرکت‌های حمل‌ونقل چه می‌دانید؟ آیا تجربه‌‌ی استفاده از خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل را داشته‌اید؟ اگر پرسشی در این زمینه دارید، خواندن این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

آیا درمورد قرارداد حمل و نقل چیزی می دانید؟🧐

آشنایی با انواع شرکت‌های حمل‌ونقل

آشنایی با انواع شرکت‌های حمل‌ونقل

شرکت‌های حمل‌ونقل نقش مهمی در تسهیل جریان ارسال انواع بار و کالاهای تجاری ایفا می‌کنند. اطلاع از انواع این شرکت‌ها و تفاوت‌های آنها در ارائه خدمات می‌تواند به افراد و کسب‌وکارها در انتخاب بهترین روش حمل بار کمک کند.

درمورد اصطلاحات حمل و نقل بین المللی بیشتر بدانید😍

چه تفاوت‌هایی بین انواع شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی وجود دارد؟

حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی دو بخش مهم در صنعت حمل‌ونقل هر کشور هستند. هر یک از این دو بخش ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند، تفاوت در نحوه عملکرد، استراتژی و چالش‌های این دودسته، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. این تفاوت‌های اساسی عبارت‌اند از:

حوزه فعالیت

  • شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی: فعالیت‌های حمل‌ونقل را فقط در محدوده داخل یک کشور انجام می‌دهند.
  • شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی: خدمات خود را در سطح بین‌المللی و فراتر از مرزهای یک کشور ارائه می‌دهند.

نوع حمل‌ونقل

  • شرکت‌های داخلی: معمولاً از وسایل نقلیه زمینی مانند کامیون، قطار و کشتی‌های داخلی استفاده می‌کنند.
  • شرکت‌های بین‌المللی: علاوه بر وسایل نقلیه زمینی، از حمل‌ونقل هوایی و دریایی نیز استفاده می‌کنند.
انواع شرکت های حمل و نقل

 قوانین و مقررات

  • شرکت‌های داخلی: تابع قوانین و مقررات حمل‌ونقل داخلی کشور هستند.
  • شرکت‌های بین‌المللی: علاوه بر قوانین داخلی، باید قوانین و مقررات بین‌المللی را نیز رعایت کنند.

زیرساخت‌ها

  • شرکت‌های داخلی: از زیرساخت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنند.
  • شرکت‌های بین‌المللی: دسترسی به زیرساخت‌های بین‌المللی مانند بنادر، فرودگاه‌ها و شبکه‌های ترانزیتی جهانی را دارند.

پیچیدگی عملیات

  • شرکت‌های داخلی: عملیات آن‌ها نسبتاً ساده‌تر است.
  • شرکت‌های بین‌المللی: عملیات آن‌ها پیچیده‌تر و چندجانبه‌تر است.

ویژگی انواع شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

ویژگی انواع شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، شرکت‌هایی هستند که به طور تخصصی در زمینه جابه‌جایی کالا و محموله‌های مختلف در مسیرهای بین‌المللی و ارسال بار از یک کشور به کشور دیگر فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با همکاری و یا داشتن زیرساخت‌های لجستیکی پیشرفته و ناوگان وسایل نقلیه و امکانات انبارداری قادر به ارائه خدمات حمل‌ونقل چندوجهی (ترکیبی از چند روش حمل‌ونقل) به مشتریان خود هستند. در این زمینه دودسته اصلی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی وجود دارد.

شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کریر

شرکت خدمات کریر (Carrier Services) یکی از انواع شرکت‌های حمل‌ونقل است که در زمینه ارسال بار و کالا به‌صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند. این شرکت‌ها تمام مراحل فرایند حمل‌ونقل را خود به طور مستقیم انجام می‌دهند و کنترل کامل بر تمام جنبه‌های آن را در اختیار دارند.

به طور معمول، کریری‌ها از طریق شبکه‌ای متشکل از وسایل نقلیه و مسیرهای متنوع هوایی، دریایی و زمینی، تجهیزات و نیروی انسانی متعلق به خود یا زیر نظر مستقیم خود، اقدام به انجام عملیات حمل بار می‌کنند که این موضوع به آن‌ها امکان می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روند ارسال بار، زمان‌بندی و ایمنی محموله‌ها داشته باشند. علاوه بر این، برخی از آن‌ها خدماتی مانند بسته‌بندی، انبارش و خدمات گمرکی را نیز در کنار ارسال بار ارائه می‌کنند.

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردر

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردر

این شرکت‌ها به‌عنوان واسطه بین کارگزار حمل‌ونقل و مشتریان خدمات بین‌المللی عمل می‌کنند. یک شرکت فورواردری مسئولیت ارائه خدمات حمل‌ونقل کالاها از مبدأ تا مقصد را بر عهده دارد و با همکاری با شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و باربری، مسیر و فرایندهای حمل‌ونقل را برای مشتریان خود هموار می‌کند. از جمله خدمات یک شرکت فورواردر، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، بسته‌بندی و بارگیری، مشاوره حمل‌ونقل، بسته‌بندی بار و مدیریت امور گمرکی است.

علی‌رغم اینکه شرکت‌های فورواردری در سراسر جهان دارای تجهیزات و نیروی انسانی مستقیم نیستند، اما با قراردادهای شفاف و معتبر با بهترین شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی همکاری می‌کنند تا محموله مشتریان خود را به‌صورت ایمن و به‌موقع به مقصد برسانند.

انتخاب بهترین شرکت حمل‌ونقل

یک شرکت حمل‌ونقل می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره ارسال بارها محسوب شود که در نهایت بر رضایت مشتریان و موفقیت تجار و بازرگانان اثرگذار باشد؛ بنابراین انتخاب شرکت حمل‌ونقل مناسب یکی از تصمیمات کلیدی افراد و شرکت‌ها در این زمینه است که می‌تواند پیامدهای مهمی در ارسال به‌موقع و ایمن محموله‌ها دارد. برخی از خدمات و فعالیت‌های اصلی یک شرکت حمل‌ونقل معتبر:

  • برنامه‌ریزی و هماهنگی مسیر و روش‌های حمل‌ونقل (زمینی، دریایی، هوایی)
  • ارائه خدمات بسته‌بندی و بارگیری کالا بر اساس استانداردها
  • بیمه بار و تضمین امنیت بار در طول مسیر
  • ترخیص کالاها از گمرک کشورهای مبدأ و مقصد
  • پیگیری و ردیابی وضعیت محموله‌ها در طول مسیر
  • مدیریت هزینه‌های حمل‌ونقل

شرکت پست بین‌المللی سپکس با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی، انواع خدمات پست و باربری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این مجموعه با به‌کارگیری کارشناسان متخصص، با ارائه مشاوره به مشتریان در زمینه قوانین و مقررات حمل‌ونقل بین‌المللی در تمامی مراحل فرایند حمل بار، آن‌ها را راهنمایی و پشتیبانی می‌کند تا کالای آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه و ریسک به مقصد برسد.

سؤالات متداول

مدارک لازم برای صدور مجوز شرکت حمل‌ونقل کدام‌اند؟

تابعیت ایرانی، مدارک ثبتی، مدارک احراز صلاحیت اعضای هیئت‌مدیره، تصویر اجاره‌نامه، اسناد بانکی، مفاصاحساب بیمه تأمین اجتماعی، مدارک بازرسان و مدیرعامل، پروانه شناسایی صادره نیروی انتظامی برای وسایل نقلیه

انواع شرکت‌های حمل‌ونقل کدام‌اند؟

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی، جاده‌ای (کامیون، وانت، اتوبوس) و ریلی (قطار مسافری و باری)، شرکت حمل‌ونقل دریایی (کشتی مسافری و باری) که معمولاً ارسال محموله‌های سنگین با آن‌ها انجام می‌شود و در نهایت حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی. هر یک از این شرکت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و بر اساس نوع کالا، مقصد، زمان تحویل و بودجه مشتری، انتخاب می‌شوند.

مزایای هر یک از انواع خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل چیست؟

از مزایای حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توان به انعطاف‌پذیری، پوشش گسترده، سرعت و هزینه پایین اشاره کرد. همچنین، درمورد حمل بار ریلی ظرفیت بالا، ایمنی و هزینه پایین از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. از مزایای حمل‌ونقل دریایی نیز هزینه پایین، امکان حمل بارهای بزرگ است و مهم‌ترین ویژگی‌های حمل‌ونقل هوایی: سرعت بالا و پوشش گسترده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *