Search
Close this search box.

بیمه باربری هوایی چیست و چرا ضرورت دارد؟

فهرست مطالب

آخرین مطالب

امروزه با افزایش حجم مبادلات تجاری فرامرزی، حمل‌ونقل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی به یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های فعالیت بازرگانی تبدیل شده است. یکی از مواردی که برای همه‌ی افراد و شرکت‌ها اهمیت دارد، سالم رسیدن بار به مقصد است. سلامت بار نه‌تنها برای صاحب اصلی، بلکه برای شرکت حمل‌ونقل نیز اهمیت زیادی دارد. در چنین شرایطی، بیمه حمل‌ونقل به‌عنوان ابزاری مهم برای مدیریت ریسک‌های این حوزه، اهمیت پیدا کرده است. بیمه باربری هوایی، بازرگانان و حمل‌کنندگان کالا را در برابر خسارات احتمالی وارد بر محموله‌های هوایی آنان در طول فرایند حمل‌ونقل بین‌المللی، مصون می‌کند.

از آسیب‌های فیزیکی محموله گرفته تا تأخیر در تحویل و حتی سرقت یا ربایش بار، همگی می‌توانند خسارات قابل‌توجهی را به شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان کالا وارد کنند. بیمه باربری هوایی به‌عنوان ابزاری مهم در مدیریت این ریسک‌ها، نقش به‌سزایی در تضمین امنیت و حفاظت از کالا در طول فرایند حمل‌ونقل هوایی ایفا می‌کند. در بیمه باربری هوایی، بیمه‌گذار در ازای پرداخت حق بیمه، تعهد می‌کند که در صورت بروز هرگونه آسیب به محموله در طول حمل‌ونقل، خسارات وارده را جبران نماید.

مدیریت ریسک‌ها با بیمه هوایی

مدیریت ریسک‌ها با بیمه هوایی

نوع و کیفیت خدمات بسته‌بندی کالا در صنعت حمل بار هوایی در سرویس‌هایی مانند پست سریع بین‌الملل یا همان پست اکسپرس هوایی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورت عدم انجام صحیح این کار، بیمه باربری هوایی هیچ تعهدی نسبت به جبران خسارات وارده به کالا نخواهد داشت.  بیمه باربری هوایی، ریسک‌های مختلف مرتبط با حمل‌ونقل بار هوایی را پوشش می‌دهد و می‌تواند به‌صورت کامل یا با پوشش‌های انتخابی خریداری شود. اما بیمه باربری هوایی چه حوادثی را پوشش می‌دهند؟ چه کسانی می‌توانند از بیمه باربری هوایی استفاده کنند؟ و چه محموله‌هایی را می‌توان بیمه کرد؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

بیمه باربری هوایی چیست؟

بیمه باربری هوایی، نوعی بیمه است که برای پوشش ریسک‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا از طریق هوایی طراحی شده است. این بیمه‌نامه به حمل‌کنندگان، تاجران و صاحبان کالا کمک می‌کند تا در صورت بروز خسارت به محموله خود، از مزایای پوشش بیمه‌ای استفاده کنند.

جابه‌جایی کالا از طریق سرویس‌های مختلف حمل بار هوایی مانند پست اکسپرس هوایی، کارگو، فریت بار و… معمولاً ریسک‌هایی مانند سقوط هواپیما، آسیب‌های ناشی از جاگذاشتن بار در هنگام پرواز، سرقت در فرودگاه‌ها و… دارد. از طرفی ارزش محموله‌های هوایی معمولاً بالاتر از محموله‌های زمینی یا دریایی است و خسارت احتمالی به این کالاها می‌تواند خسارت مالی سنگینی به شرکت حمل‌ونقل و صاحب کالا وارد کند؛ ازاین‌رو بیمه باربری هوایی، حمایت مالی در برابر این ریسک‌ها را ایجاد کرده و از این طریق امنیت و اطمینان خاطر بیشتری برای شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان محموله‌ها به وجود می‌آورد.

بیمه باربری هوایی چه حوادثی را پوشش می‌دهد؟

بیمه باربری هوایی چه حوادثی را پوشش می‌دهد؟

این بیمه پوشش‌های مختلفی را در برابر حوادث و خسارات احتمالی به بار در طول فرایند حمل‌ونقل هوایی دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین حوادثی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند خواهیم پرداخت:

  • حوادث و سوانح هوایی (مانند تصادف هواپیما، سقوط هواپیما)
  • گم‌شدن یا سرقت بار در هواپیما در طول حمل‌ونقل هوایی
  • آسیب به بار (مانند ضربه، خردشدن)
  • آتش‌سوزی و انفجار در هواپیما
  • تأخیر در تحویل محموله
  • خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل، آتش‌سوزی، زلزله و غیره

این بیمه در دو نوع «بیمه در برابر همه خطرات» و «بیمه در برابر خطرات نام‌گذاری شده» ارائه می‌شود. انتخاب نوع بیمه در هر مورد بسته به نوع محموله و نیازهای بیمه‌گذار متفاوت است.

هزینه بیمه باربری هوایی چقدر است؟

هزینه بیمه باربری هوایی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه کل حمل‌ونقل بار است و آگاهی دقیق از آن می‌تواند به مدیریت مؤثرتر هزینه‌ها و ریسک‌ها دراین‌خصوص کمک کند. در واقع ارزش بار، شرکت حمل‌ونقل و سرویس انتخابی آن مانند پست اکسپرس هوایی، فریت بار و… هر یک به نحوی در چگونگی محاسبه حق بیمه توسط شرکت‌های بیمه‌گر نقش ایفا می‌کنند. فاکتورهای دیگر که در هزینه بیمه باربری هوایی مؤثرند عبارت‌اند از: نوع بار، مسیر حمل بار هوایی، شرایط شرکت هواپیمایی، شرایط صدور بیمه‌نامه که این شرایط می‌تواند شامل محدودیت‌های پوشش، سقف غرامت و… باشد و مقدار بیمه‌نامه که بر اساس توافق بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار تعیین می‌شود.

مدارک لازم جهت دریافت بیمه باربری هوایی

مدارک لازم جهت دریافت بیمه باربری هوایی

برای صدور بیمه‌نامه باربری هوایی که شامل پوشش‌های متنوعی از جمله آسیب به محموله، تأخیر در تحویل بار، سانحه هوایی و مسئولیت‌های قانونی می‌شوند، ارائه مدارک و اطلاعات مرتبط از سوی متقاضیان الزامی‌ست. مهم‌ترین این مدارک و مستندات:

مدارک شرکت

  • مجوز تجاری
  • مدارک مالکیت شرکت
  • شماره ثبت شرکت
  • شماره مالیاتی

مدارک حمل‌ونقل کالا

  • مجوز حمل‌ونقل بین‌المللی
  • گواهینامه حمل بار

مدارک مالی

  • گواهی حسابرسی
  • بیمه‌نامه‌های موجود
  • گواهی‌های بانکی

مدارک امنیتی

  • مجوز حمل بارهای حساس یا خطرناک
  • گواهی‌نامه بین‌المللی امنیت بار

مجموعه مدارکی که ذکر شد، شامل متداول‌ترین و رایج‌ترین مدارک موردنیاز است. اما ممکن است برخی بیمه‌گران مدارک تکمیلی دیگری را نیز درخواست کنند، به‌خصوص در مواردی که محموله از نظر ماهیت، مقدار یا مسافت حمل بار، حساسیت خاصی داشته باشد.

مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه ارسال بار به خارج

مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه ارسال بار به خارج

با افزایش حجم بارهای هوایی وجود پوشش بیمه‌ای ضروری به نظر می‌رسد و بیمه‌گران با ارائه انواع پوشش‌های بیمه‌ای، از جمله بیمه باربری هوایی، ریسک‌های احتمالی را برای صاحبان محموله‌ها به حداقل می‌رسانند. شرکت پست بین‌المللی سپکس نیز با ارائه خدمات پستی و حمل‌ونقل هوایی، همراه همیشگی مشتریان خود در دریافت این نوع خدمات بوده است. این شرکت با تسلط کامل بر تنظیم و تکمیل بارنامه هوایی، دغدغه‌های مشتریان خود را از صدور بارنامه و بیمه بار هوایی تا پیگیری و تحویل به‌موقع مرسولات، از بین می‌برد.

در صورت نیاز به حمل هوایی بار و دریافت سرویس‌هایی مانند پست اکسپرس هوایی، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در سپکس در ارتباط باشید تا با ارائه راهکارهای بهینه و آماده‌کردن مستندات موردنیاز، فرایند ارسال بار شما را به نقاط مختلف دنیا به‌سرعت و مطمئن انجام دهند.

سؤالات متداول

اعتبار بیمه باربری هوایی چه‌قدر است؟

اعتبار بیمه‌نامه معمولاً منطبق با مدت‌زمان حمل‌ونقل هوایی بار است. بسیاری از بیمه‌گران آغاز پوشش بیمه‌ای را از زمان تحویل بار به شرکت هواپیمایی و پایان آن را در زمان تحویل بار به گیرنده در مقصد در نظر می‌گیرند.

آیا همه نوع محموله‌ای قابل‌بیمه‌شدن است؟

هر نوع محموله‌ای قابلیت بیمه‌شدن ندارد. کالاهایی مانند مواد خطرناک و مضر، کالاهای فاسدشدنی و کالاهای غیرقانونی یا قاچاق و… ممکن است توسط بیمه‌گران مستثنی شناخته شده و بیمه نشوند یا اعلام شود نیاز به بیمه خاصی دارند.

چه کسانی می‌توانند از بیمه باربری هوایی استفاده کنند؟

شرکت‌های حمل‌ونقل چندوجهی، شرکت‌های هواپیمایی، واردکنندگان و صادرکنندگان و شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند با خرید بیمه‌های باربری هوایی، ریسک‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوایی کالاها مانند آسیب‌های وارده در حین بارگیری و تخلیه، سرقت، تأخیر در تحویل و… پوشش دهند.

مدارک موردنیاز برای دریافت خسارت در بیمه باربری هوایی چیست؟

بیمه‌گذار باید برای اثبات وقوع خسارت و محاسبه میزان آن مدارکی از جمله: اصل بیمه‌نامه یا گواهی‌نامه بیمه، اصل فاکتور کالا با جزئیات کامل، نسخه اصل بارنامه، صورت ریز بسته‌بندی، گواهی مبدأ، گواهی بازرسی کالا، صورت‌وضعیت کالا در موقع تحویل، جواز سبز گمرکی، گواهی کسر تخلیه، گزارش بازدید خسارت را به شرکت بیمه‌گذار ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *