Search
Close this search box.

هزینه کارگو چقدراست؟ عوامل تأثیرگذار بر هزینه کارگو

فهرست مطالب

آخرین مطالب

این روزها در تجارت کالا، واژه “کارگو” بسیار رایج شده و زیاد از آن استفاده می‌شود. در حوزه واردات کالا، محموله‌های مختلف با منشأ کشورهای متعدد وارد بازار ایران می‌شوند. اما این واردات کالاها چگونه انجام می‌شود؟ کارگو در صنعت حمل و نقل بین المللی به نحوه انتقال بارهای سنگین و حجیم به صورت عمده از کشوری به کشور دیگر اطلاق می‌شود که می‌تواند از طریق حمل و نقل هوایی، زمینی یا دریایی انجام پذیرد.

نکته جالب این است که مفهوم “کارگو” در هر کشوری متفاوت تعریف می‌شود. به طور مثال در کشور آمریکا، کارگو به هر نوع بار – اعم از مسافری و غیر مسافری – گفته می‌شود که به یکی از روش‌های گفته شده منتقل شده و دارای بارنامه است. در ایران اما در تعریف کارگو بیشتر منظور حمل هوایی کالاهای تجاری از طریق هواپیماها است. این موضوع که چگونه این انتقال بارها از طریق کارگو صورت می‌گیرد، شامل چندین مرحله اصلی است که آگاهی، هماهنگی صحیح آنها نقش مهمی در اطمینان از انتقال به‌موقع و ایمن محموله‌ها و کاهش هزینه‌های کارگو ایفا می‌کند. مدیریت صحیح هزینه‌ها و کنترل آنها نقش بسیار مهمی در موفقیت فرآیند واردات کالا از طریق کارگو دارد.

کارگو چیست؟

کارگو چیست؟

کلمه “کارگو” از واژه اسپانیایی “cargo” به معنی “بار” گرفته شده و اولین‌بار در سال 1650 در زبان انگلیسی با همین معنا ظاهر شد. حمل کالای تجاری یا کارگو به فرآیند قانونی و تجاری حمل کالاها از طریق ارسال بار هوایی گفته می‌شود. در ایران هم، اگر قصد واردات کالا یا صادرات را دارید ، معمولاً باید از سرویس حمل و نقل هوایی کارگو استفاده کنید. این روش، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای انتقال انواع بارهای تجاری، از جمله بارهای حجیم و سنگین است.

می‌توان با این روش کالاهای حجیمی که هر واحد آن بیش از 100 کیلوگرم وزن دارد را منتقل کرد. این در حالی است که معمولاً کالاهایی با وزن بیش از 100 کیلوگرم در هر واحد را نمی‌توان از طریق سایر روش‌های حمل و نقل مانند بار مسافری وارد کرد. برای حمل و نقل این بارهای تجاری یا کارگو، معمولاً از هواپیماهای باری استفاده می‌شود. این هواپیماها به صورت اختصاصی برای جابجایی کالاها طراحی شده‌اند، نه مسافر. از جمله این هواپیماها، بلوگا و آنتونوف 225 می‌باشند که به دلیل قابلیت‌های ویژه‌ای که در حمل‌ونقل بارهای بسیار بزرگ و سنگین دارند، به عنوان نمونه‌های برجسته در صنعت کارگو شناخته می‌شوند.

تفاوت کارگو با فریت‌بار؛ کدام برای شما مناسب‌ است؟

فریت بار و کارگو دو اصطلاح مختلف هستند که در حمل و نقل بار به کار می‌روند. این دو مفهوم در برخی موارد به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه تفاوت‌های اصلی آنها را با مثال توضیح می‌دهم:

فریت بار به حمل‌ونقل باری گفته می‌شود که توسط اشخاص حقیقی به‌منظور جابه‌جایی وسایل شخصی یا لوازم‌خانگی به کشورهای دیگر استفاده می‌شود. این نوع حمل‌ونقل معمولاً توسط افراد برای اسباب‌کشی یا مهاجرت استفاده می‌شود.

فریت بار معمولاً برای حمل‌ونقل وسایل شخصی و خانگی افراد استفاده می‌شود و به دلیل اینکه بیشتر برای مصارف شخصی استفاده می‌شود، مراحل گمرکی ساده‌تر و سریع‌تری دارد. معمولاً هم حجم و وزن فریت بار کمتر از کارگو است.

تفاوت کارگو با فریت‌بار

به‌عنوان‌مثال فرض کنید شما قصد مهاجرت به کانادا را دارید و می‌خواهید برخی از وسایل شخصی و لوازم‌خانگی خود را نیز با خود ببرید. شما می‌توانید از خدمات فریت بار استفاده کنید تا این وسایل را به مقصد جدید خود منتقل کنید.

از سوی دیگر کارگو به حمل‌ونقل کالاهای تجاری در مقیاس بزرگ توسط شرکت‌ها و کسب‌وکارها اشاره دارد. این نوع حمل‌ونقل شامل کالاهایی است که برای فروش یا توزیع به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند. کارگو عمدتاً برای حمل‌ونقل کالاهای تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. طبیعتاً به دلیل حجم بزرگ‌تر و ارزش بالاتر کالاها، مراحل گمرکی پیچیده‌تر و نیازمند اسناد بیشتری است. کارگو معمولاً شامل کالاهایی با حجم و وزن بالا است.

به‌عنوان‌مثال یک شرکت تولیدی لوازم الکترونیکی در چین قصد دارد محصولات خود را به فروشگاه‌های بزرگ در اروپا ارسال کند. این شرکت از خدمات کارگو استفاده می‌کند تا محصولات خود را در مقیاس بزرگ به مقصد نهایی منتقل کند.

تفاوت‌های اصلی فریت بار و کارگو در هدف، حجم و وزت و مراحل گمرکی است. فریت بار بیشتر برای استفاده شخصی و مهاجرت استفاده می‌شود، درحالی‌که کارگو برای مقاصد تجاری و صنعتی است. حجم و وزن فریت بار کمتر از کارگو است. مراحل گمرکی فریت بار ساده‌تر و سریع‌تر است، درحالی‌که کارگو نیازمند مراحل گمرکی پیچیده‌تر و مدارک بیشتر است.

در نتیجه، اگر شما یک فرد هستید که قصد مهاجرت یا ارسال وسایل شخصی به کشوری دیگر را دارید، فریت بار مناسب‌ترین گزینه برای شماست. اما اگر یک شرکت هستید که به حمل‌ونقل کالاهای تجاری در مقیاس بزرگ نیاز دارید، باید از خدمات کارگو استفاده کنید. هر دو این خدمات نقش مهمی در جابه‌جایی بارها دارند، اما کاربردها و مراحل اجرایی متفاوتی دارند که باید به‌دقت موردتوجه قرار گیرند.

هزینه کارگو هوایی؛ عوامل مؤثر بر هزینه کارگو

هزینه کارگو هوایی

در خصوص موضوع مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد، هزینه‌های مربوط به کارگو است. این هزینه‌ها بسته به عوامل مختلفی تعیین می‌شوند و نمی‌توان یک مقدار ثابت و یکسان برای آن در نظر گرفت.

نوع بار

نخستین عامل تأثیرگذار بر هزینه‌ی کارگو، نوع و ماهیت محموله است. برای مثال، انتقال کالاهای آسیب‌پذیر یا کالاهایی با تاریخ مصرف کوتاه، هزینه‌ی متفاوتی نسبت به کالاهای معمولی دارد. این تفاوت هزینه‌ای، ناشی از قوانین و مقررات تعیین شده برای حمل‌ونقل بین‌المللی یا سیاست‌های شرکت حمل‌ونقل انتخاب شده است.

حجم محموله

وزن و ابعاد محموله نیز در تعیین هزینه‌ی کارگو اهمیت دارند. هرچه وزن محموله بیشتر باشد، هزینه‌ی حمل‌ونقل آن نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، هرچه ابعاد محموله بزرگ‌تر باشد، موارد مربوط به بسته‌بندی، بارگیری، ترخیص کالا و امور مشابه پیچیده‌تر خواهد بود و به‌تبع آن هزینه‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

مسیر هوایی حمل بار

نکته دیگر، مسافت طی شده در ارسال بار است. هرچه مسافت هوایی بین نقطه مبدأ و مقصد بیشتر باشد، هزینه‌های کارگو افزایش خواهد یافت؛ چرا که کارگو از طریق هواپیماهای باربری انجام می‌شود و مسافت طی شده بر هزینه‌های سوخت آن تأثیرگذار است.

بیمه کارگو

بیمه کارگو

بیمه کارگو خسارت ناشی از سرقت، آسیب فیزیکی، آتش‌سوزی، سانحه حمل‌ونقل و سایر حوادث را پوشش می‌دهد و در صورت بروز چنین اتفاقاتی، خسارت وارده به کالا جبران شود. نوع بیمه انجام شده برای محموله، از جمله فاکتورهایی است که بر هزینه کارگو تأثیر خواهد گذاشت.

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی که به‌عنوان مالیات گمرکی نیز شناخته می‌شود، هزینه‌ای است که بر اساس نوع کالا متفاوت خواهد بود. هنگامی که محموله به مقصد می‌رسد، این هزینه باید به گمرک پرداخت شود. میزان هزینه‌های گمرکی، بسته به نوع و ماهیت کالای موردنظر متغیر است.

خدمات شرکت حمل بار

هر شرکت ارائه‌دهنده خدمات کارگو، تعرفه‌ها و نرخ‌های خاص خود را دارد که متناسب با نوع خدمات و ویژگی‌های آن شرکت است. باید در بررسی شرکت‌های کارگو نکاتی را در نظر گرفت تا بتوان مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین گزینه را از نظر قیمت و خدمات انتخاب کرد. از جمله:

  • تعرفه‌ها و هزینه‌های حمل بار
  • نوع و کیفیت خدمات ارائه شده
  • سرعت و زمان تحویل
  • سوابق و میزان اعتبار شرکت
  • امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل

شرکت‌های هواپیمایی ارائه‌دهنده خدمات کارگو

شرکت‌های هواپیمایی ارائه‌دهنده خدمات کارگو

ایرلاین‌های ایران در کنار ارائه خدمات مسافربری، به‌صورت فعال در بخش فریت بار و کارگو (حمل بار) نیز حضور دارند. این شرکت‌ها با بهره‌گیری از ناوگان‌های حمل بار خود، امکان ارسال انواع بار را به مقاصد داخلی و خارجی فراهم می‌کنند.

هواپیمایی ایران‌ایر به‌عنوان قدیمی‌ترین ایرلاین ایرانی، سابقه طولانی در ارائه خدمات کارگو دارد. این شرکت با بهره‌گیری از ناوگان‌های خود، امکان حمل محموله‌های مختلف کالاهای وارداتی یا صادراتی، از جمله قطعات یدکی، کالاهای تولیدی و صنعتی و… را فراهم ‌آورده است.

هواپیمایی آسمان نیز به‌عنوان یکی دیگر از ایرلاین‌های پرسابقه ایران، در زمینه خدمات کارگو فعال است. این شرکت با برخورداری از ناوگان مدرن، امکان حمل سریع و ایمن کالاها را به مقاصد مختلف دارد. همچنین خدمات ویژه‌ای مانند حمل محموله‌های با ارزش بالا و فوری را نیز ارائه می‌دهد. همچنین، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی کاسپین و هواپیمایی زاگرس نیز از دیگر ایرلاین‌های ایرانی هستند که در زمینه ارائه خدمات کارگو فعالیت می‌کنند.

کاهش هزینه کارگو هوایی

در فعالیت‌های تجارتی و به‌خصوص واردات و صادرات کالا، یکی از مسائل مهمی که تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شود، هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی است. توجه دقیق به همه جنبه‌های هزینه‌های حمل‌ونقل، می‌تواند به کاهش قابل‌ملاحظه هزینه‌های واردات کالا و یا صادرات منجر شود. به طور مثال، انتخاب زمان‌بندی مناسب برای ارسال بار، می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد و یا توجه به بسته‌بندی صحیح و محاسبه دقیق ابعاد و وزن بار به کاهش هزینه‌های حمل کمک می‌کند. دراین‌خصوص همکاری با شرکت‌های شناخته‌شده و معتبر حمل‌ونقل، علاوه بر اطمینان از کیفیت خدمات، امکان مدیریت هزینه‌ها را نیز فراهم می‌کند. مشورت با کارشناسان ما در حمل‌ونقل بین‌المللی سپکس که از نرخ‌ها، مسیرها و روش‌های بهینه، آگاهی کامل دارند، می‌تواند به شناسایی راهکارهای مقرون‌به‌صرفه و انتخاب مناسب‌ترین گزینه به شما کمک کند.

سؤالات متداول

کالاهای غیرمجاز برای کارگو کدام‌اند؟

اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی، مواد مخدر و داروهای غیرقانونی، مشروبات الکلی، کالاهای قاچاق یا دزدیده شده، برخی مواد شیمیایی خطرناک و محتمل سوءاستفاده را نمی‌توان با کارگو ارسال کرد.

مزایای کارگو چیست؟

همان‌طور که گفته شد در ایران منظور از کارگو حمل هوایی بار (حمل بار تجاری) است که به‌مراتب سریع‌تر از سایر روش‌های حمل بار مانند زمینی یا دریایی است. همچنین، کارگو هوایی، دردسترس‌ترین روش بوده و برای کالاهایی که حساس به زمان هستند، بهترین گزینه می‌باشد.

آیا هزینه کارگو برای محموله‌های مختلف با یک فرمول محاسبه می‌شود؟

هزینه کارگو برای هر محموله بر اساس مشخصات کالا، مسیر، مجوزهای موردنیاز آن محاسبه می‌شود. شرکت‌های حمل‌ونقل معمولاً با درنظرگرفتن این عوامل، هزینه‌ها را برآورد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *