Search
Close this search box.

حمل‌ونقل مرکب؛ تلفیق مؤثر روش‌های ارسال بار

فهرست مطالب

آخرین مطالب

حمل‌ونقل یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی و تجاری کشورهاست، به‌طوری که بدون داشتن یک شبکه کارآمد و مدرن حمل‌ونقل، دستیابی به بازارهای جهانی و رشد اقتصادی میسر نخواهد بود. ظهور فناوری‌های نوین همچون حمل‌ونقل کانتینری و توسعه انواع شناورها و وسایل نقلیه چندمنظوره نقش کلیدی در حمل بار در دنیا ایفا کرده است. ظهور فرایند حمل‌ و نقل مرکب که ریشه در انقلاب حمل کانتینری دارد، امکان انتقال کالا از یک روش حمل‌ونقل به روش‌های دیگر را فراهم کرد و استفاده از این کانتینرها به‌عنوان ابزاری استاندارد برای حمل بار باعث شد تا بسیاری از مشکلات فنی در زمینه جابه‌جایی کالا برطرف شود.

قبل از مطالعه درمورد قرارداد حمل و نقل بیشتر بدانید📜

نمونه‌های موفق از حمل‌ونقل ترکیبی

از جمله کشورهای موفق در زمینه حمل‌ و نقل مرکب یا ترکیبی می‌توان به آلمان اشاره کرد که با ایجاد شبکه گسترده ترمینال‌های ترکیبی و خطوط ریلی مدرن، موفق به توسعه این حمل بار مرکب شده است. همچنین، اتریش به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حمل بار، تجربیات ارزشمندی در حوزه حمل‌ونقل مرکب کسب کرده است و با ایجاد مسیرهای هوایی و ریلی کارآمد و سامانه‌های هوشمند، موفق به توسعه این روش در ارسال محموله‌ها شده‌اند.

نمونه‌های موفق از حمل‌ونقل ترکیبی

کشور چین نیز با توسعه زیرساخت‌های یکپارچه حمل‌ونقل (هوایی، جاده‌ای و ریلی) باهدف ایجاد شبکه‌های پیوسته و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی باهدف تسهیل فرایندهای گمرکی و تشریفات لجستیکی مرتبط با حمل‌ونقل ترکیبی از موفق‌ترین کشورها در استفاده از این روش حمل بار در دنیاست.

امروزه، با توسعه تجارت جهانی و افزایش نیاز به جابه‌جایی کالا در سطح بین‌المللی، استفاده از روش‌های سنتی و منفرد حمل‌ونقل دیگر پاسخگوی نیازهای بازار نیست و استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل مرکب یا چندوجهی، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است. با پیشرفت روش‌های حمل‌ونقل ترکیبی یا چندوجهی (مولتی مودال) و استفاده هم‌زمان از حمل بار هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، نه‌تنها مسافت طولانی دیگر محدودیتی برای واردات و صادرات بین کشورها ایجاد نمی‌کند، بلکه استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی، منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت جابه‌جایی کالا نیز شده است.

حمل‌ونقل مرکب چیست؟

حمل‌ونقل مرکب چیست؟

حمل‌ونقل مرکب یک روش حمل‌ونقل کالا است که در آن از ترکیب دو یا چند روش حمل‌ونقل مختلف (مانند هوایی، ریلی، زمینی و دریایی) برای ارسال کالا از مبدأ به مقصد استفاده می‌شود. این روش معمولاً در خدمات پست سریع بین‌المللی به کار گرفته می‌شود و مزایایی مانند کاهش زمان حمل‌ونقل، هزینه‌های کمتر و امنیت بیشتر دارد.

این مدل حمل‌ونقل قدمتی چندین ساله دارد و در طی زمان به تکامل رسیده است. امروزه، شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل با به‌روزرسانی‌ها و استفاده از سیستم‌های پیشرفته که در این روش حمل بار اعمال کرده‌اند و استفاده از آن را بسیار کارآمد و آسان کرده‌اند. در این روش، یک شرکت واحد مسئولیت کل فرایند ارسال را برعهده دارد، حتی اگر مرسوله در مسیر با روش‌های متفاوت جابه‌جا شود.

در حمل بار ترکیبی، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مربوطه، کالا را بر اساس نیازهای مشتری با ترکیبی از دو یا چند روش حمل بار مانند جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از نقطه مبدأ تا رسیدن به نقطه مقصد نهایی جابه‌جا می‌کند. این امر تحت پوشش یک قرارداد واحد انجام می‌گیرد و مسئولیت کامل حمل و تحویل کالا برعهده شرکت حمل‌ونقل است. انعطاف‌پذیری بالای حمل‌ونقل مرکب، این روش حمل بار را به ابزاری کارآمد و پرکاربرد در حمل محموله‌های تجاری تبدیل کرده است.

مزایای حمل‌ونقل ترکیبی

مزایای حمل‌ونقل ترکیبی

به دلیل نیاز روزافزون به جابه‌جایی کالاها در مسافت‌های طولانی، استفاده از روش‌های حمل‌ و نقل مرکب به‌عنوان یک راهکار نوین مطرح شده است که قادر است با ترکیب مزایای انواع روش‌های حمل‌ونقل، پاسخگوی چالش‌های موجود باشد. از جمله این مزایا:

  • انتقال روان و بدون مشکل محموله بین وسایل مختلف حمل‌ونقل
  • ادغام استفاده از چندین وسیله حمل بار تحت یک قرارداد یکپارچه و کاهش تعداد مجوزها و اسناد موردنیاز، ویژگی منحصربه‌فرد حمل‌ونقل مرکب است که آن را از حمل‌ونقل سنتی تک وسیله‌ای متمایز می‌کند.
  • تحویل سریع و فوری بار بین‌المللی، شرکت‌های حمل‌ونقل با انتخاب بهترین مسیر ممکن، زمان ارسال بارها را کاهش می‌دهند.
  • کاهش ریسک آسیب و خسارت به بارها با استفاده از چندین روش حمل بار، می‌توان ریسک آسیب به کالا را در طول مسیر کاهش داد.
  • از مزایای ذاتی دیگر حمل‌ونقل چندوجهی، کاهش هزینه‌های صادرات و واردات است که کمک می‌کند و تجار با قیمت بهتری وارد بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌شوند.
حمل‌ و نقل مرکب

عوامل مؤثر در انتخاب روش‌های حمل‌ونقل مرکب

در انتخاب روش حمل‌ و نقل مرکب، عوامل متعددی نقش دارند که باید موردتوجه قرار گیرند. این عوامل بر انتخاب وسیله نقلیه و انتخاب روش حمل‌ونقل بارها مؤثر هستند:

  • ماهیت و ویژگی‌های کالا: نوع، ابعاد، وزن و نیازهای خاص بسته‌بندی محموله
  • مقصد و مسیر حمل: دسترسی به انواع زیرساخت‌های حمل‌ونقل در مبدأ و مقصد، فاصله و موقعیت جغرافیایی
  • زمان‌بندی و فوریت تحویل: نیاز به تحویل سریع یا انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی ارسال و تحویل
  • قابلیت اطمینان و پایداری شبکه‌های حمل‌ونقل در مسیر بار
  • هزینه‌های دیگر: عواملی مانند هزینه‌های بیمه، انبارش و…
  • مقررات و الزامات قانونی: قوانین و مقررات مربوط به حمل‌ونقل، ایمنی، محیط‌زیست و گمرک

هزینه‌های حمل‌ونقل مرکب

هزینه‌های حمل‌ونقل مرکب

به‌طورکلی، حمل‌ونقل ترکیبی با بهره‌گیری از مزایای مختلف حمل بار هوایی، زمینی و دریایی، هزینه‌های کل را در مقایسه با حمل مستقیم از طریق یک روش حمل‌ونقل کاهش می‌دهد، از جمله هزینه‌های ارسال بار به این روش عبارت‌اند از:

  • هزینه حمل کالا از محل بار تا فرودگاه یا بندر اصلی (حمل زمینی)
  • هزینه حمل کالا از طریق هوایی یا دریایی از فرودگاه/بندر اصلی تا گمرک ورودی
  • هزینه ترخیص و عبور کالا از گمرک
  • هزینه حمل کالا از گمرک / مناطق ویژه به مقصد نهایی

البته میزان کاهش هزینه‌ها به عواملی مانند نوع، وزن و حجم کالا، مسیر حمل (کشورها و مراکز ترانزیتی) و سرعت و زمان ارسال بار بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه‌های دقیق، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در سپکس تماس بگیرید.

طراحی و اجرای حرفه‌ای حمل‌ونقل مرکب

در این روش برنامه‌ریزی در زمان‌بندی و انتخاب مسیر حمل‌ونقل و چینش مراحل مختلف، نیاز به تجربه، تخصص و دانش کافی دارد تا بتوان محموله‌ها را به‌سرعت، ایمن و با هزینه کم به مقصد نهایی رساند. شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی سپکس با ارائه راهکارهای هوشمندانه و سرویس door to door خود، با سرعت بالا، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیری در ارسال انواع بار به روش حمل‌ونقل مرکب، این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد که بار ایشان را با کمترین دردسر و به‌آسانی، به مقصد موردنظر می‌رساند.

با دریافت مشاوره از کارشناسان ما، بهترین روش حمل بار بسته به نیاز خود را انتخاب و پاسخی مناسب برای ارسال سریع کالای خود به مقصد نهایی دریافت خواهید کرد.

سؤالات متداول

حمل‌ونقل مرکب در کدام صنایع و موارد کاربرد دارد؟

این روش حمل بار معمولاً در صنایعی مانند فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی و قطعات یدکی خودرو کاربرد دارد.

آیا امکان ارسال بار از طریق مناطق آزاد جنوب ایران با استفاده از حمل‌ونقل چندوجهی وجود دارد؟

بله، امکان ترانزیت کالای شما از طریق مناطق آزاد جنوب ایران وجود دارد در این مناطق روند ترخیص و عبور کالا از گمرک آسان‌تر بوده و هزینه‌ها پایین‌تر است.

محدودیت و ممنوعیتی در حمل‌ونقل مرکب وجود دارد؟

بله، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی توسط سازمان‌های بین‌المللی مانند UIC و WHO تعیین شده است که ممنوعیت حمل مواد خطرناک و کالاهای غیرمجاز و غیرقانونی، رعایت استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی در بارگیری و… از جمله آن‌هاست.

بارنامه حمل مرکب (FBL)چیست؟

این سند دارای اطلاعات جامعی درباره کالا، مبدأ و مقصد، روش حمل، تاریخ تحویل و غیره است و توسط شرکت حمل‌ونقل مرکب صادر می‌شود و بر خلاف بارنامه‌های سنتی که برای یک نوع حمل‌ونقل است، برای حمل‌ونقل چندوسیله‌ای (مرکب) صادر می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *