مدارک لازم برای واردات کالا از چین

فهرست مطالب

آخرین مطالب

واردات کالا یکی از فعالیت‌های تجاری مهم و رایج در سال‌های اخیر بوده است، به‌ویژه واردات از کشورهایی مانند چین که بازار بزرگ و تولیدات گسترده‌ای دارد. واردات از چین به ایران، به‌عنوان یکی از روش‌های مهم در حوزه تجارت بین‌المللی کشور بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا در جهان، به‌عنوان مقصدی محبوب برای واردات به ایران انتخاب می‌شود. واردات از چین بازاری روبه‌رشد برای کسب‌وکارهاست و بسیاری از کسب‌وکارها تمایل دارند تا اقدام به واردات کالا از چین داشته باشند.

اما در این فرآیند، تجار و بازرگانان باید با مجوزها و مدارک لازم برای واردات کالا از چین آشنا باشند تا بتوانند به طور قانونی و بی مشکل کالاهای موردنظر خود را وارد کنند و به بازار چین دسترسی داشته باشند. در واقع اخذ مجوزها و تهیه مدارک، اولین و مهم‌ترین قدم است که باید برداشته شود. این مجوزها و مدارک نه‌تنها برای ترخیص کالا از گمرک ضروری هستند، بلکه در روند حمل‌ونقل بین‌المللی و ورود به بازار داخلی نیز نقش کلیدی ایفا می‌کنند. باتوجه‌به اهمیت این مدارک، در این مطلب به معرفی و شرح مختصری از مدارک لازم برای واردات کالا از چین می‌پردازیم.

مدارک موردنیاز برای ثبت سفارش کالا از چین

از بررسی مقررات و محدودیت‌ها قبل از واردات، انتخاب تأمین‌کننده معتبر، بررسی قیمت و شرایط تجاری، بستن قرارداد، پرداخت و انجام معاملات مالی، حمل‌ونقل و بسته‌بندی، تا ترخیص گمرکی کالا، همه مراحل ضروری برای واردات کالا از چین به کشور هستند، اما از مهم‌ترین مراحل و مدارک لازم برای واردات از چین، ثبت سفارش کالا است. برای اخذ مجوز واردات از چین، باید ابتدا اقدام به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت  کرده و شماره مجوز ۸ رقمی ثبت سفارش کالا را دریافت کنید. مجوز ثبت سفارش کالا، اطمینان می‌دهد که کالاهای وارد شده به کشور به‌صورت قانونی و با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه انجام شده است. از جمله مدارک موردنیاز برای اخذ این مجوز مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفرما
  • کارت بازرگانی معتبر
  • مجوزهای قانونی (مجوز وزارتخانه‌ها بسته به نوع کالای وارداتی)
  • پروفرما
  • استانداردها
  • کاتالوگ یا بروشور محصول

چنانچه کالای موردنظر جزء کالاهای غیرمجاز برای واردات از چین نباشد، می‌توانید سفارش خود را ثبت و اقدام به دریافت سایر مدارک لازم برای واردات از چین کنید.

در مقاله راهنمای جامع ثبت سفارش کالا از چین مراحل ثبت کالا را توضیح داده‌ایم

مدارک موردنیاز برای ترخیص کالا از چین

به‌غیراز اینکه برای شروع واردات کالا از چین نیاز به برخی مجوزها و مدارک دارید، هنگام ترخیص کالا از چین نیز، مدارک و مجوزهایی برای ارائه به گمرک نیاز است تا فرآیند ترخیص کالا به‌درستی و بدون ایجاد مانع انجام شود. از مهم‌ترین مدارک برای ترخیص کالا از چین:

  • قبض انبار گمرکی
  • بارنامه
  • بیمه‌نامه بار
  • پروفرما
  • پکینگ لیست
  • گواهی مبدأ
  • ترخیصیه
  • مجوزهای موردنیاز (مجوز وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و…)
  • گواهی بازرسی کالا
  • گواهینامه استاندارد

مدارک موردنیاز برای ارسال بار از چین به ایران

فرآیند ارسال بار از چین به ایران عمدتاً با استفاده از روش‌های حمل‌ونقل دریایی یا هوایی انجام می‌شود. هر روش حمل‌ونقل نیاز به ارائه مدارک و عبور از مراحل مختلفی دارد. شما می‌توانید با درخواست دریافت مدارک موردنیاز از شرکت حمل‌ونقل انتخاب شده برای حمل بارتان از چین، هر زمان که نیاز داشته باشید، این مدارک را در هر مرحله از واردات ارائه دهید.

یکی از مدارکی که برای واردات کالا از چین به آن نیاز دارید بارنامه است. برای اخذ این مدرک می‌بایست اقدام به درخواست صدور بارنامه Bill of Lading از شرکت باربری خود کنید. در واقع بارنامه مدرکی است با جزئیات حمل کالا و به‌عنوان مدرک اصلی در اختیار شما قرار می‌گیرد. معمولاً شرکت حمل‌ونقل برای صدور بارنامه، هزینه‌ای را از شما دریافت می‌کند.

همچنین، برای حمل بار هوایی، باید مدارک حمل‌ونقل بین‌المللی مانند بارنامه هوایی (Air Waybill) و بیمه حمل‌ونقل (Cargo Insurance) را تهیه کنید و چنانچه از حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌کنید، بارنامه Bill of Lading مهم‌ترین مدرکی است که باید از پیش تهیه کنید. این مدرک حاوی اطلاعاتی مانند نام و آدرس فروشنده و خریدار، مشخصات کشتی و بندر بارگیری است.

مدارک لازم برای واردات از چین

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد در هر مرحله از واردات کالا به ایران مدارکی موردنیاز است و در نهایت با تکمیل این مدارک می‌توان اقدام به ورود کالا از چین به کشور کرد. واردکنندگان و بازرگانان با داشتن و ارائه مدارک و مجوزهایی مانند کارت بازرگانی، شناسه تجاری، سند دستور تحویل یا ترخیصیه، بارنامه و قبض انبار، گواهی کشور مبدأ، اظهارنامه گمرکی، گواهی استاندارد، مجوز ثبت سفارش کالا، پیش‌فاکتور کالا یا پروفرما اینویس، اسناد حمل‌ونقل، کد بین‌المللی کالا (HS Code) و… می‌توانند کالای موردنظر خود را وارد کنند.

بعد از ورود کالا به ایران، مدارک موردنیاز توسط گمرک بررسی می‌شوند و فرآیند ترخیص کالا از چین آغاز می‌شود. این فرآیند، سه مسیر ممکن وجود دارد:

  • مسیر سبز: در این مسیر، مدارک و کالای وارداتی شما از هر نظر قابل‌تأیید است و ترخیص با سرعت انجام می‌شود.
  • مسیر زرد: در این مسیر، کالای شما نیاز به گواهی استاندارد دارد و بررسی‌های دقیق‌تری برای مطابقت با مدارک ارائه شده صورت می‌گیرد.
  • مسیر قرمز: در این مسیر، کالایی که از چین وارد کرده‌اید، نیاز به آزمایشگاهی گمرک و اخذ گواهی استاندارد دارد و بازرسی فیزیکی از کالا انجام می‌شود. این مسیر بسته به نوع کالا متفاوت است و معمولاً واردکنندگان تازه‌کار در این مسیر قرار می‌گیرند.

درصورتی‌که تجربه و آگاهی کافی در خصوص ترخیص و مدارک لازم برای واردات از چین را نداشته باشید، ممکن است بار شما در گمرک به مشکل بر بخورد و ماندگار شود و فرآیند ترخیص بار به تعویق بیفتد.

شرکت واردات از چین

بااطلاع از مدارک و مجوزهای لازم، شما می‌توانید فرآیند واردات کالاهای چینی را مدیریت کنید و از فرصت‌های واردات از یکی از بهترین بازارهای جهانی بهره ببرید. توصیه می‌شود قبل از شروع هر فعالیت وارداتی، آگاهی کامل از مدارک موردنیاز، مجوزها و قوانین مربوطه، داشته و مشاوره‌های لازم را دریافت و اطمینان حاصل کنید که همه مدارک به‌درستی تهیه و ارائه خواهند شد. اگر تمامی مدارک موردنیاز و مجوزهای لازم برای واردات کالا را دارید، می‌توانید به‌صورت شخصی و با استفاده از مدارک خود، این فرآیند را انجام دهید. اما اگر هر یک از مدارک را ندارید، می‌توانید فرآیند واردات کالا را به یک شرکت معتبر و متخصص در این زمینه بسپارید. شرکت پست اکسپرس بین‌المللی سپکس به‌عنوان نماینده شما امور مربوط به واردات کالا از چین را بر عهده می‌گیرد. کارشناسان سپکس از ابتدا تا انتهای مراحل واردات از چین در کنار شما بوده و به شما کمک خواهند کرد.

سوالات متدوال

کدام یک از محصولات برای واردات از چین نیاز به اخذ مجوز دارند؟

برخی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی از چین که نیاز به اخذ مجوز از مراجع دارند، عبارت‌اند از: داروها، انواع واکسن، مواد شیمیایی پزشکی و محصولات بهداشتی، تجهیزات نفتی، طلا، نقره، الماس و سایر مواد معدنی گران‌بها، محصولات غذایی و آشامیدنی و…

آیا ارائه مدرک کارت بازرگانی برای ثبت سفارش کالا از چین الزامی است؟

داشتن کارت بازرگانی معتبر، یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای واردات از چین است. اما طبق قوانین و مقررات بازرگانی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اخذ مجوز موردی جهت واردات ماشین‌آلات، قطعات و اجزا موردنیاز واحدهای تولیدی، بدون نیاز به کارت بازرگانی برای یک‌بار می‌توان اقدام به واردات این دسته کالایی کرد. این مجوز ۶ ماه اعتبار دارد و در شرایطی خاص اعطا می‌شود.

آیا واردات از چین بدون گمرک امکان‌پذیر است؟

تقریباً واردات بدون گمرک غیرممکن است تنها در شرایطی که بار شما غیرتجاری بوده و برای استفاده شخصی محسوب شود، بدون انجام فرآیند گمرکی می‌توانید اقدام به واردکردن آن کنید. همچنین، از طریق پست بین‌المللی سپکس می‌توانید بار غیرتجاری خود را چنانچه وزن و ارزش آن از حد مجاز بیشتر نباشد، بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *