راهنمای جامع ثبت سفارش کالا از چین

فهرست مطالب

آخرین مطالب

در دنیای امروز، فاصله‌ها از بین رفته و تجارت جهانی به یک امر بی‌مرز تبدیل شده است. ارتباطات و نوآوری‌های تکنولوژیک، به شرکت‌ها و بازرگانان این امکان را داده تا آسان و سریع به بازارهای دوردست دسترسی پیدا کنند. در این راستا، چین به‌عنوان قدرتی برجسته در صنعت تولید و تجارت جهانی، برای سفارش کالاها به یک بازار بی‌نظیر تبدیل شده است. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهانی و مرجع تأمین‌کنندگان بسیاری از کشورها در سراسر جهان، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در سال‌های اخیر، حجم واردات از چین به ایران روند روبه‌رشدی داشته است. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهان، جذابیت بالایی برای بازرگانان و تجار ایرانی دارد.

باتوجه‌به قدرت تولید بالا و تنوع صنایع چین، انواع کالاها از چین به ایران وارد می‌شوند، کالاهایی ازجمله قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی، لوازم‌خانگی، لوازم بهداشتی، پوشاک، ماشین‌آلات، قطعات خودرو و سایر کالاهای مصرفی. موضوعاتی مانند روابط سیاسی مثبت بین ایران و چین، توافقات تجاری بین دو کشور، تسهیلات تجاری، هزینه‌های نسبتاً پایین حمل بار از چین و تولید ارزان در چین و از طرفی تقاضا و نیازهای بازار ایران، به رشد حجم واردات از چین به ایران کمک کرده است.

تعامل با تأمین‌کنندگان چینی به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هزینه‌ها را کاهش داده و به سود بیشتر برسند، از طرفی به مصرف‌کنندگان نیز امکان دسترسی به محصولات متنوع، با قیمت مناسب و کیفیت بالا از برندهای معروف جهانی را می‌دهد. اما سفارش کالا از چین مسئله‌ای نیست که به‌سادگی با یک کلیک بتوان آن را حل کرد. در واقع، ثبت سفارش کالا از چین نیازمند آگاهی از مراحل، تجربه کافی و تعیین استراتژی صحیح است. عدم آگاهی یا انجام اشتباهات در مراحل واردات کالاها و ثبت سفارش کالا از چین می‌تواند برای تجار و بازرگانان ضررهای قابل‌توجهی به همراه داشته باشد به همین دلیل در ادامه این مطلب، مراحل ثبت سفارش کالا و خرید موفقیت‌آمیز کالا از چین را توضیح خواهیم داد.

مراحل واردات کالا از چین به ایران

مراحل واردلت کالا از چین و مراحل ثبت سفارش کالا از چین

ثبت سفارش کالا از چین یکی از روش‌های متداول برای تأمین کالاهای مورد تقاضای بازارهای داخلی و خرید و واردات کالا از چین به کشور است. اگر قصد دارید اقدام به واردات از چین کنید، می‌بایست با تمام مراحل این فرآیند آشنا شوید. یکی از مراحل حیاتی و حساس در این فرآیند، ثبت سفارش خرید از چین است که باید با طی‌کردن کامل مراحل واردات از چین انجام شود. این مراحل عبارت‌اند از:

  • انتخاب کالا: در این مرحله، باید نیازها و تقاضای بازار ایران را به‌دقت بررسی کنید تا بتوانید کالای مناسب را انتخاب کنید. بررسی و تحقیق در مورد خرید کالا از چین، شرایط بازار، قیمت‌ها و مشخصات فنی آن ضروری است.
  • منبع‌یابی و پیداکردن تأمین‌کننده چینی: مشاوران و کارشناسان متخصص در حوزه بازار چین می‌توانند به شما در پیداکردن تولیدکننده‌های معتبر کمک کنند. همچنین از طریق شهرک‌های صنعتی و مناطق تولیدی در چین می‌توانید تولیدکنندگان مناسب را پیدا کنید. حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری و یا استفاده از منابع آنلاین که به شما امکان می‌دهند تا تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان را بررسی کرده، نمونه محصولات آن‌ها را مشاهده و با آنها در ارتباط باشید، از دیگر روش‌های پیداکردن تأمین‌کننده معتبر برای واردات از چین است. همچنین می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر اقدام به واردات سمپل بکنید تا بتوانید محصول خود را قبل از خرید دقیق‌تر بررسی کنید
  • مذاکره و خرید کالا: پس از مذاکره و توافق بر شرایط، قرارداد با تأمین‌کننده چینی بسته می‌شود. در این قرارداد، شرایط تحویل کالا، شرایط پرداخت، ضمانت‌ها و دیگر موارد قرار می‌گیرد و نهایتاً کالا خریداری می‌شود.
  • دریافت فاکتور از فروشنده: برای صدور فاکتور، باید جزئیات مربوط به سفارش از جمله نام کالا، تعداد، قیمت و هر گونه اطلاعات دیگری که لازم است، درج شود.
  • ثبت سفارش کالا: در این مرحله سفارش کالا را باید ثبت می‌کنید و مجوزهای لازم برای واردات آن را اخذ می‌کنید. این شامل مجوز واردات، مجوز پرداخت ارز و مجوز‌های دیگر موردنیاز است. واردات بدون ثبت سفارش کالا امکان‌پذیر نیست! جلوتر مراحل ثبت سفارش را با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • بیمه و حمل کالا: ارسال محموله از طریق حمل دریایی، ارسال بار هوایی یا زمینی به ایران ارسال می‌شود. در این مرحله، برای بار خود می‌بایست بیمه‌نامه بگیرید تا در صورت وقوع خسارت، متحمل ضرر و زیان زیاد نشوید.
  • ترخیص کالا از گمرک: بارنامه، فاکتور، گواهی مبدأ، پکینگ لیست، بیمه‌نامه، مجوزهای مخصوص کالا از کشور مبدأ و دیگر اسناد حمل را تحویل داده و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، نسبت به ترخیص کالا اقدام کنید.

 البته پیش از تمام این مراحل می‌بایست مراحل ثبت سفارش کالا از چین را طی کرده باشید. اما منظور از ثبت سفارش کالا از چین چیست؟

ثبت سفارش کالا چیست؟

ثبت سفارش کالا از چین مجموعه‌ای از اقدامات است که تاجران برای قانونی کردن واردات کالاهای خود به کشور انجام می‌دهند. وجود مجوز ثبت سفارش کالا برای واردات انواع کالاها به کشور ضروری است و بدون آن، واردات قانونی و رسمی کالا ممکن نخواهد بود. به همین دلیل، تجار و واردکنندگان موظف هستند تا مراحل لازم را طی کنند تا کالاهای وارداتی خود به کشور، حالت قانونی بگیرند. این اقدامات نه‌تنها موجب ورود کالاهای قانونی به کشور می‌شود، بلکه واردکننده معاف از پرداخت جریمه و مجازات خواهد شد. ثبت سفارش کالا از چین در سامانه جامع تجارت به آدرس https://www.ntsw.ir امکان‌پذیر است. این سامانه به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کارت بازرگانی معتبر هستند، اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنند. مجوز ثبت سفارش کالا از چین در بازه ۳ تا ۶ ماه معتبر است و پس از آن مجددا نیاز به تمدید دارد.

مدارک موردنیاز برای ثبت سفارش کالا از چین

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا از چین

فردی که قصد واردات کالا را دارد، باید ابتدا مدارک موردنیاز را تهیه کرده و سپس به‌صورت قانونی مجوز ثبت سفارش کالا را دریافت کند و پس از اتمام مراحل اداری، می‌تواند کالای خود را از گمرک ترخیص کند. برای تکمیل مراحل ثبت سفارش کالا از چین، متقاضیان می‌بایست مدارک لازم را ارائه دهند. این مدارک برای هر نوع کالا و شرایط واردات ممکن است متفاوت باشد اما به‌طورکلی به این مدارک نیاز است:

  • کارت بازرگانی معتبر
  • کارت عضویت وزارت بازرگانی
  • اخذ مجوزهای قانونی (مجوز وزارت بهداشت، انرژی اتمی و جهاد کشاورزی و…)
  • اصل پروفرما به همراه کپی
  • استاندارد اجباری
  • ارائه اوراق ثبت سفارش
  • ارائه‌ی یک کاتالوگ یا بروشور برای معرفی کامل کالا

مراحل ثبت سفارش کالا از چین

فرایند ثبت سفارش کالا از چین تنها یکی از مراحل اجرایی در واردات کالا از این کشور است. در این مرحله، افراد حقیقی و حقوقی، بازرگانان، تجار و شرکت‌ها باید با رعایت قوانین و مقررات بازرگانی کشور، مراحل اداری و قانونی مرتبط با واردات کالا را انجام دهند. برای واردات کالا از چین یا سایر کشورها، تقریباً مراحل مشابهی برای ثبت سفارش کالا وجود دارد. برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا، مهم است که از قوانین و مقررات مربوطه اطلاع داشته باشید و مراحل ثبت سفارش را بر اساس آن‌ها اجرا کنید. مراحل ثبت سفارش کالا از چین عبارت‌اند از:

اخذ پروفرما از فروشنده: در این سند، جزئیات نام و آدرس کامل خریدار، نام و آدرس کامل فروشنده، مشخصات کامل کالا، قیمت واحد کالا، کرایه حمل و نقل، مقدار و وزن کالا، تعداد و نوع بسته‌بندی، نام کشور مقصد و مبدأ، نام ارز معامله شده، نام گمرک مقصد، تاریخ صدور باید درج شده باشد.

بررسی ارزش کالا در سامانه TSC گمرک: اینکه آیا کالا تحت محدودیت قیمتی قرار دارد یا خیر، در این مرحله مشخص می‌شود.

آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش: این اطلاعات را می‌توانید از سایت‌ها و نشریات مرتبط با بازرگانی و دستگاه‌های ذی‌ربط دریافت کنید

بررسی اولویت کالایی: برخی کالاها ممکن است موردنظر سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط باشند و برای واردات آن‌ها، اولویت خاصی در نظر گرفته شود. در این مرحله، باید بررسی کنید که آیا کالای موردنظر شما مشمول این اولویت است یا خیر.

مجوزهای موردنیاز: در صورت نیاز به مجوزهای خاصی برای واردات کالا، باید قبل از ثبت سفارش، اقدام به اخذ آن‌ها از سازمان‌های ذی‌ربط نمایید. مانند مجوز واردات خاص، مجوز بهداشتی، مجوز فنی و…

بارگذاری پروفرما و تکمیل فرآیند ثبت سفارش: پس از جمع‌آوری تمامی اطلاعات موردنیاز، باید پروفرما و سایر مدارک را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنید و فرآیند ثبت سفارش را تکمیل کنید.

مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه‌نامه: برای حفاظت در برابر خسارت‌های احتمالی در حین حمل و نقل کالا، باید به شرکت بیمه مراجعه کرده و بیمه‌نامه موردنیاز را از آنجا دریافت کنید. بیمه‌نامه شامل بیمه حمل و نقل، بیمه‌نامه ترانزیت و سایر بیمه‌نامه‌های مربوط به واردات باشد.

اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله: پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار در بانک واسطه معامله، باید پروفرما، بیمه‌نامه و اجازه‌نامه پرداخت حق ثبت سفارش را به همراه فرم بانکی به بانک ارائه کنید. بانک عامل پس از صدور فیش گواهی ثبت آماری که نشان‌دهنده ثبت اطلاعات و مستندات مربوط به واردات کالا است، کد ساتا را برای صاحب کالا ارسال می‌کند. این کد، به‌عنوان یک شناسه منحصربه‌فرد برای کالای موردنظر استفاده می‌شود و در مراحل بعدی تشریفات گمرکی استفاده می‌شود.

پس از تکمیل مراحل ذکر شده و پرداخت کارمزد کالا، شما یک شماره سفارش ۸ رقمی دریافت خواهید کرد که به‌عنوان مرجع منحصربه‌فرد ثبت سفارش کالا استفاده می‌شود و می‌بایست این کد را نگه دارید.

در نتیجه

ثبت سفارش کالا از چین یکی از مراحل مهم در فرآیند واردات کالا از چین است که نیازمند اطلاعات کافی است. ثبت سفارش کالا از چین در بسیاری از جنبه‌ها با ثبت سفارش کالا از سایر کشورها برای واردات تفاوت چندانی ندارد. با استفاده از سامانه جامع تجارت می‌توان به‌صورت آنلاین، مراحل ثبت سفارش کالاهای وارداتی را انجام داد. بدون ثبت سفارش در این سامانه واردات کالا از چین امکان‌پذیر نیست. با استفاده از سامانه جامع تجارت، اطلاعات مربوط به کالا، مبدأ و مقصد، ارزش وارداتی، تعرفه‌های مربوطه و سایر جزئیات موردنیاز برای ثبت سفارش کالا را می‌توان وارد کرد. همچنین، میزان کارمزد مربوط به این سفارش نیز معمولاً بر اساس درصدی از ارزش کالا تعیین می‌شود.

در نهایت، برای سهولت در فرآیند ثبت سفارش و واردات کالا از چین، می‌توان از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده کرد. شرکت سپکس با داشتن متخصصان باتجربه و آگاه به مراحل و قوانین مربوط به واردات، می‌توانند به شما در انجام تمامی مراحل واردات و ثبت سفارش کالا به‌صورت کامل و قانونی کمک کنند.

سؤالات متداول

هزینه ثبت سفارش کالا از چین چقدر است؟

هزینه ثبت سفارش کالا از چین برای همه کالاها یکسان و معادل نیم درصد ارزش کالای وارداتی است.

آیا ارائه کارت بازرگانی برای ثبت سفارش کالا از چین الزامی است؟

بله، داشتن کارت بازرگانی برای واردات کالا از چین به کشور ضروری است.

زمان لازم برای ثبت سفارش کالا و کد بانک چقدر است؟

حداقل ۱۲ روزکاری برای ثبت سفارش کالا زمان نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *